Hyundai Santa Cruz Forum banner

Vreemd bonk/klop/ratelend geluid van de achterkant ... eindelijk verholpen!

22K views 36 replies 17 participants last post by  alan.binstein  
#1 · (Edited)
Bijgewerkt: 12-3-24 ... Yeah! Opgelost. Zie einde van de thread.

2022 SEL Premium 2.5T AWD - 19.000 mijl

Ongeveer een maand geleden begon ik een nieuw “bonkend” geluid te horen, het klonk alsof het van de achterkant van het voertuig kwam??

Een snelle zoektocht op het web en in het forum vond andere SC-eigenaren met hetzelfde geluid, en dealers die alles deden, van het vervangen van schokdempers tot het vervangen van differentiëlen, met en zonder succes :-(.

Voordat ik het aan een dealer overhandigde, dacht ik dat ik wat speurwerk zou doen om te zien of ik het kon isoleren. 🧐

Symptomen:
  • Geen metaalachtig of “plastic-achtig” geluid, een soort “gedempt geklop/gebonk”
  • Alleen te horen bij lagere snelheden, ongeveer 5 - 15 mph. Daarboven was het niet te horen omdat weg-/windruis het overnam
  • Zelfs de kleinste hobbels in de weg veroorzaakten het geluid
  • Niets was te voelen in het voertuig (stuur of vloer)
  • Schijnbaar willekeurige frequentie … frustrerend/vreemd!
  • Recht vooruit of draaien … geen verschil
  • 5 mph of 15 mph ... geen verandering in ernst
  • Diff lock ingeschakeld of niet … geen verschil
  • Rijmodus gewijzigd … geen verschil
  • Remmen, niet remmen … geen verschil
  • Kustend in neutraal of transmissie ingeschakeld … geen verschil
  • ALLES verwijderd uit zijcompartimenten van de laadbak, laadbak, onder de achterbank, console en dashboardkastje … geen verschil.
  • Reservewiel EN achterklep verwijderd (die achterklep is zwaar!) … geen verschil.
  • Terwijl ik onder het voertuig zat, duwde ik rond de benzinetank en verschillende verbindingen … geen speling, super solide
Serieus ... 🤨 WTF! 🤨

Ik ben al lange tijd met auto's/fietsen bezig en denk dat ik er op zijn minst half goed in ben om dit soort dingen op te sporen … maar ik stond perplex!

Toen struikelde ik tijdens een late nachtzoektocht op het web over een bericht in een Hyundai Palisades-forum … en bingo! Daar was het … zeer waarschijnlijke oorzaak en oplossing!

Het blijkt dat sommige Palisade-modellen dezelfde zelfnivellerende achterschokdempers gebruiken als onze SC's. De bovenste schokdemper-“isolatiesteunen” sleten zeer snel of waren af fabriek defect. Genoeg van het probleem dat er een TSB werd uitgegeven voor vervanging op Palisades.

Ik zou je een jaar aan koffie/donuts durven te wedden dat de oorzaak van mijn specifieke geluid precies die isolatiesteunen zijn, het is nu logisch.

TSB is bijgevoegd
Van de TSB ... kan een kloppend of rammelend geluid vertonen van de achterkant van het voertuig bij het rijden op hobbelige wegen bij lage snelheden”

Als je dit probleem hebt, raad ik je ten zeerste aan om de TSB mee te nemen naar de dealer. Ik zou je ook kunnen aanraden om een beetje te smokkelen en de dealer te vertellen dat je al mijn probleemoplossingsstappen hebt uitgevoerd … zelfs als je dat niet hebt gedaan … knipoog-knipoog.

** Merk op dat een speciale tool vereist is (maar natuurlijk)***
Ik zou controleren voordat je je SC aan de dealer overhandigt of ze de speciale tool hebben! Ik kon me voorstellen dat een dealer het voertuig zou innemen, de schokdempers zou verwijderen en dan zou ontdekken dat ze niet de speciale tool hebben om de vervanging te voltooien. Dan alles weer in elkaar zetten, je bellen, zich verontschuldigen of een excuus verzinnen, en dan moet je het allemaal opnieuw doen nadat ze de speciale tool in handen hebben.

Aan de andere kant, hoe waarschijnlijk is het dat een dealer zoiets zou doen? /S

Groeten
Ken

Attachments

#3 ·

Ongeveer een maand geleden begon ik een nieuw "bonkend" geluid te horen, dat leek te komen van de achterkant van het voertuig??

Een snelle zoektocht op het web en het forum vond andere SC-eigenaren met hetzelfde geluid, en dealers die alles deden, van het vervangen van schokdempers tot het vervangen van differentiëlen, met en zonder succes :-(.

Voordat ik het aan een dealer overhandig, dacht ik dat ik wat speurwerk zou doen om te zien of ik het kon isoleren. 🧐

Symptomen:
  • Geen metaalachtig of "plasticachtig" geluid, een soort "gedempt geklop/bonk"
  • Alleen hoorbaar bij lagere snelheden, 5 - 15 mph. Daarboven was het niet te horen omdat weg-/windruis de overhand kreeg
  • Niets was voelbaar in het voertuig (stuur of vloer)
  • Rechtuit of draaien … geen verschil
  • Differentieelvergrendeling ingeschakeld of niet … geen verschil
  • Uitrollen in neutraal of transmissie ingeschakeld … geen verschil
  • ALLES verwijderd uit zijcompartimenten van de laadbak, laadbak, onder de achterbank, console en dashboardkastje … geen verschil.
  • Reservewiel EN achterklep verwijderd (die achterklep is zwaar!) … geen verschil.
  • Terwijl ik onder het voertuig zat, duwde ik rond de brandstoftank en verschillende verbindingen … geen speling, super solide
Serieus ... 🤨 WTF! 🤨

Ik ben al lange tijd bezig met auto's/fietsen en denk dat ik er op zijn minst half goed in ben om dit soort dingen op te sporen … maar ik stond perplex!

Toen struikelde ik laat in de nacht tijdens een zoektocht op het web over een bericht in een Hyundai Palisades-forum … en bingo! Daar was het … zeer waarschijnlijke oorzaak en oplossing!

Het blijkt dat sommige Palisade-modellen dezelfde zelfnivellerende achterschokdempers gebruiken als onze SC's. De bovenste schokdemper "isolatiemontages" sleten zeer snel of waren defect af fabriek. Genoeg van het probleem dat er een TSB werd uitgegeven voor vervanging op Palisades.

Ik zou je een jaar aan koffie/donuts durven te wedden dat de oorzaak van mijn specifieke geluid precies die isolatiemontages zijn, het is nu logisch.

TSB is bijgevoegd
Van de TSB ... kan een kloppend of rammelend geluid vertonen van de achterkant van het voertuig tijdens het rijden op hobbelige wegen bij lage snelheden"

Als je dit probleem hebt, raad ik je ten zeerste aan om de TSB mee te nemen naar de dealer. Ik zou je ook willen aanraden om een beetje te smokkelen en de dealer te vertellen dat je al mijn probleemoplossingsstappen hebt gedaan … zelfs als je dat niet hebt gedaan … knipoog-knipoog.

** Merk op dat een speciale tool vereist is (maar natuurlijk)***
Ik zou controleren voordat je je SC aan de dealer overhandigt of ze de speciale tool hebben! Ik zou me kunnen voorstellen dat een dealer het voertuig binnenhaalt, de schokdempers verwijdert en dan ontdekt dat ze niet over het speciale gereedschap beschikken om de vervanging te voltooien. Dan alles weer in elkaar zetten, je bellen, zich verontschuldigen of een excuus verzinnen, en dan moet je het allemaal opnieuw doen nadat ze het speciale gereedschap in handen hebben.

Aan de andere kant, hoe waarschijnlijk is het dat een dealer zoiets zou doen? /S

Groeten
Ken
Ik heb dezelfde rare "bonk" en ben al meerdere keren onder het voertuig geweest om het geluid te identificeren. Ik had het gevoel dat het waarschijnlijk van de schokdempersteunen kwam en spoot daar wat siliconen rond en het werd een tijdje stil, maar het komt terug.

Weet je of het rijden schade veroorzaakt of dat het gewoon een vervelende bugaboo blijft totdat het wordt aangepakt?

#4 ·
Ik heb dezelfde rare "thump" en ben al meerdere keren onder het voertuig geweest om het geluid te identificeren. Ik had het gevoel dat het waarschijnlijk van de schokdempers kwam en heb wat siliconen daar rond gespoten en het werd een tijdje stiller, maar het komt terug. Weet je of het rijden schade veroorzaakt of dat het gewoon een vervelende bugaboo blijft totdat het wordt aangepakt?
Op de lange termijn met zware ladingen in de laadbak, of bij het slepen, kan het uiteindelijk wat schade veroorzaken. Verder zou ik zeggen dat het gewoon vervelend is. Bij de mijne verdwijnt het geluid bijna volledig als de buitentemperatuur boven de 75F komt! Onder de 50F is het ZEER merkbaar. De schok zelf zet uit/trekt samen en/of het rubber in de isolatorbevestiging wordt harder/zachter met de temperatuurverandering. Ik wacht op koeler weer om mijn SC binnen te brengen, zodat de technicus het probleem gemakkelijk kan reproduceren.

Gelukkig is het een eenvoudige oplossing en zou elke dealer het daadwerkelijk correct moeten kunnen repareren ... natuurlijk heb ik mezelf nu net vervloekt en mijn SC komt terug met 8 nieuwe problemen die totaal geen verband houden met waarom ik hem heb binnengebracht😂😥

#6 ·
Had dit probleem met een andere auto en dupliceerde het geluid door achteruit over een 2x4 te rijden. Bleek dat één schokdemper korter was, wat het bonken veroorzaakte. Een ander voertuig dat ik had, had een rammelend geluid dat van de achterkant van de auto kwam. Bleek dat de nummerplaat los zat.

#16 ·
Ik heb precies hetzelfde probleem en heb een afspraak voor maandag. Ik heb bij de dealer in Edmonton bevestigd dat ze het speciale gereedschap hebben dat nodig is. Hartelijk dank voor je onderzoek. Gelukkig nieuwjaar, Ken. Ian.
Groeten, mijn Santa Cruz uit 2022 had het vervelende geklop van achteren als het koud werd. Ik ben er eindelijk mee naar de dealer gegaan. Ze hebben de achterschokdempers en de bovenste steunen vervangen. Het geluid is na een week niet meer teruggekomen. Het beste om onder garantie te doen, deze in Duitsland gebouwde zelfnivellerende schokdempers zijn waanzinnig duur. Als dit probleem terugkeert, zullen er hopelijk aftermarket schokdempers (niet zelfnivellerend) beschikbaar komen. Succes!!

#9 · (Edited)
Nou ja ...:(:cautious: en dubbel :cautious::(
De auto gisteren teruggekregen van de dealer nadat ze beide bovenste schokdempersteunen hadden vervangen, een veelvoorkomende oorzaak van het probleem bij Palisades.

Op de reparatiefactuur staat: "klopgeluid niet langer aanwezig". Geweldig!

Van hun zeer gladde asfaltparkeerplaats gereden (geen geluid - yeah!) en een paar blokken verder een parkeerplaats met een meer typisch wegdek opgereden en .. KLONK KLONK KLONKITY KLONK. Het GELUID IS ER NOG STEEDS en in feite LUIDRDER dan voorheen! WTF?

Man ... Ik ben gewoon naar huis gereden en ben blijven luisteren om er zeker van te zijn dat ik dit allemaal niet aan het dromen was. Nee. KLONK KLONK KLONKITY KLONK bij lage snelheden (onder de 10 mph) op kleine hobbels/oneffenheden in het wegdek.

Gezien het feit dat de twee dealers hier niet eens de juiste olie in mijn Santa Cruz konden doen, ben ik er NIET op gebrand om een van hen "er verder in te laten graven" om de oorzaak te vinden.

Zeer vreemd probleem inderdaad, matig temperatuurafhankelijk ... kouder (onder 40f) = luider en "harder", warmer (boven 60f) = minder luid en "zachter". Lijkt er zeker op dat er iets van rubber in zit ... zoals de isolatiesteunen. Blijkbaar niet, tenzij de vervangende steunen even/meer defect zijn en dat is heel goed mogelijk.

Mijn volgende stap (als het weer warmer wordt) is om beide schokdempers te verwijderen en ze uit de vergelijking te halen.

Je zou kunnen vragen ... "waarom zou je al die moeite doen? Daar zijn garanties en dealers voor!"

Omdat ik een behoorlijke geschiedenis heb van incompetentie van dealers, vind ik het niet erg om een sleutel te draaien, schokdempers verwijderen is een fluitje van een cent en ik weet dat alles goed gedaan zal worden zonder gevolgschade.

#17 ·
Een beetje lui met het plaatsen van een update... maar hier gaat het! 1e bezoek aan de dealer: "Ja, er is een probleem met uw achterschokdempers". We waren het er beiden over eens om eerst de bovenste schokdemperisolatiemounts te vervangen. Onderdelen besteld, 2 weken gewacht. 2e bezoek aan de dealer: Bovenste isolatiemounts geïnstalleerd... loste het probleem niet op. ÉÉN achterschokdemper besteld en zou vervangen worden. Ja, slechts ÉÉN. Volgens de dealer zou Hyundai niet goedkeuren om beide schokdempers tegelijk te vervangen, voor het geval dat een van de twee in het voertuig daadwerkelijk "goed" was. Hoewel de dealer een monteur in de laadbak liet meerijden en er rammelende geluiden te horen waren van BEIDE wielkasten. Hyundai zou beide niet goedkeuren. Bedankt Hyundai. 3e bezoek aan de dealer: ÉÉN schokdemper geïnstalleerd. Proefrit... rammelend geluid nog steeds aanwezig. Bestel een andere schokdemper, wacht 2 weken. 4e bezoek aan de dealer: Andere nieuwe schokdemper geïnstalleerd. Proefrit... rammelende geluiden weg! Yeah! Als het probleem zich opnieuw voordoet, ga ik niet meer de "één schokdemper tegelijk" route. Hopelijk is dat niet het geval!

#18 ·
Ik vermoed sterk dat uw achterklepveren zwak zijn. Dus als de auto rijdt, klappert de achterklep met de carrosserie. Na verloop van tijd, als de veren opwarmen, stopt het geluid door de wrijving. Zeer irritant en iets wat we nooit zouden vermoeden.
Ik stel voor om de achterklepveren te verwijderen, schuim in te brengen om de achterklep en de carrosserie te klemmen en te controleren. Als er geen geratel is, zijn de achterklepveren de boosdoener.

#19 ·
Ik vermoed sterk dat uw achterklepveren zwak zijn. Dus als de auto rijdt, klopt de achterklep met de carrosserie. Na verloop van tijd, als de veren opwarmen, stopt het geluid door de wrijving. Zeer irritant en iets wat we nooit zouden vermoeden.
Ik stel voor om de achterklepveren te verwijderen, schuim in te brengen om de achterklep en de carrosserie te klemmen en te controleren. Als er geen geratel is, zijn de achterklepveren de schuldige.
Heb je een foto van deze zogenaamde achterklepveren?

#23 ·
Je hebt gelijk. Maar het principe is hetzelfde. De mijne is een Santa Fe
Nee, het principe is niet hetzelfde. De Santa Cruz is een voertuig van het type pick-up met een achterklep van het type pick-up.
Dit is een Santa Cruz-forum, voor Hyundai's unibody pick-up, geen Santa Fe of Tucson. Santa Cruz heeft GEEN achterkleppen zoals die voertuigen.

#30 ·
Bijgewerkt: 12-3-24 ... Ja! Opgelost. Zie einde van de thread.

Ongeveer een maand geleden begon ik een nieuw “bonkend” geluid te horen, het klonk alsof het van de achterkant van het voertuig kwam??

Een snelle zoektocht op het web en het forum vond andere SC-eigenaren met hetzelfde geluid, en dealers die alles deden, van het vervangen van schokdempers tot het vervangen van differentiëlen, met en zonder succes :-(.

Voordat ik het aan een dealer overhandig, dacht ik dat ik wat speurwerk zou doen om te zien of ik het kon isoleren. 🧐

Symptomen:
  • Geen metaalachtig of “plastic-achtig” geluid, een soort “gedempt geklop/gebonk”
  • Alleen hoorbaar bij lagere snelheden, 5 - 15 mph. Daarboven was het niet te horen omdat weg-/windruis het overnam
  • Niets was voelbaar in het voertuig (stuur of vloer)
  • Rechtuit of draaien … geen verschil
  • Diff lock ingeschakeld of niet … geen verschil
  • Uitrollen in neutraal of transmissie ingeschakeld … geen verschil
  • ALLES verwijderd uit de compartimenten aan de zijkant van de laadbak, de laadbak, onder de achterbank, de console en het dashboardkastje … geen verschil.
  • Terwijl ik onder het voertuig zat, duwde ik rond de benzinetank en verschillende verbindingen … geen speling, super solide
Serieus ... 🤨 WTF! 🤨

Ik ben al lange tijd met auto's/fietsen bezig en denk dat ik er op zijn minst half goed in ben om dit soort dingen op te sporen … maar ik stond perplex!

Toen struikelde ik tijdens een late nachtelijke zoektocht op het web over een bericht in een Hyundai Palisades-forum … en bingo! Daar was het … zeer waarschijnlijke oorzaak en oplossing!

Het blijkt dat sommige Palisade-modellen dezelfde zelfnivellerende achterschokdempers gebruiken als onze SC's. De bovenste schokdemper “isolatiemounts” sleten zeer snel of waren af fabriek defect. Genoeg probleem dat er een TSB werd uitgegeven voor vervanging op Palisades.

Ik wed dat je een jaar lang koffie/donuts de oorzaak van mijn specifieke geluid precies die isolatiemounts zijn, het is nu logisch.

TSB is bijgevoegd
Van de TSB ... kan een kloppend of rammelend geluid van de achterkant van het voertuig vertonen bij het rijden op hobbelige wegen bij lage snelheden”

Als je dit probleem hebt, raad ik je ten zeerste aan om de TSB mee te nemen naar de dealer. Ik zou je ook willen aanraden om een beetje te smokkelen en de dealer te vertellen dat je al mijn probleemoplossingsstappen hebt gedaan … zelfs als je dat niet hebt gedaan … knipoog-knipoog.

** Merk op dat er een speciale tool vereist is (maar natuurlijk)***
Ik zou controleren voordat je je SC aan de dealer overhandigt of ze de speciale tool hebben! Ik kon me voorstellen dat een dealer het voertuig zou innemen, de schokdempers zou verwijderen en dan zou ontdekken dat ze niet de speciale tool hebben om de vervanging te voltooien. Dan alles weer in elkaar zetten, je bellen, zich verontschuldigen of een excuus verzinnen, en dan moet je het allemaal opnieuw doen nadat ze de speciale tool in handen hebben.

Groeten
Ken
ik heb een 2023 sel sc die ik pas eerder deze maand heb gekregen en ik hoor hetzelfde geluid. Ik hoor het zeker als ik langzamer ga. Hyundai in mijn stad had het een week lang voordat ik het zelfs maar testte, toen testte ik en hoorde het geluid, maar ze zeiden dat ze meer tijd met de auto nodig hadden. Ik zei nee en breng het naar een andere dealer in de stad verderop. Hopelijk helpt dit om dit op te lossen, bedankt!

#31 ·
Mijn reserveband bleek niet volledig vastgedraaid te zijn tegen de laadvloer van de vrachtwagen. Iemand anders ontdekte dat de schokdemper een rammel veroorzaakte; zie TSB. file:///C:/Users/Owner/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/ec4f4d3b-a418-4d0b-938f-a748725c111c/TSB%20MC-10207814-0001.pdf Vreemd geklop/geklop/ratelend geluid van de achterkant ... eindelijk opgelost! post #40

#33 ·
Update - wat mijn lokale dealer in een week niet kon repareren, vond en repareerde de andere dealer in de volgende stad in 2 uur of minder - het probleemgeluid was een schokdemperbevestiging.
Heeft u details over de reparatie, of beschreef de monteur welk onderdeel hij heeft vervangen? Alle gedetailleerde informatie zal me helpen als ik mijn vrachtwagen inlever. Een fotokopie van het werk en het onderdeel van de dealer?