Hyundai Santa Cruz Forum banner
1,061 - 1,080 of 1,085 Posts
Heeft iemand een goede manier gevonden om de 7-pins connector omhoog te brengen, zodat deze niet afscheurt als je offroad gaat? Ik heb hem gewoon verwijderd als ik niet aan het slepen ben, omdat ik meer tijd op onverharde paden doorbreng dan met slepen, maar ik moet af en toe wel slepen.

Ik keek onder de Santa Cruz. In het compartiment onder de achterste wielkast aan de bestuurderskant zit een pig tail. Ik neem aan dat dit de View attachment 1360 plug-and-play trailerbedradingsharnas is. Is dit iemand anders opgevallen?
Ja, dat is de aansluiting voor het trekgewichtpakket. Momenteel is er geen Curt-bedradingsharnas beschikbaar (volgens Curt MFG mogelijk over een paar maanden voor de 2025 SA). Etrailer beweert een CONFIRMEDFIT-harnas te hebben, maar dat is onjuist. Wat je krijgt is de CU94FR-kit, wat eigenlijk een Curt 56420-harnas is. Beide werken niet op de 2025 SA. Sluit wel aan, maar de pinnen zitten in de verkeerde posities om te werken. De enige oplossing, behalve wachten op een Curt-harnas, is om de 56420 opnieuw te pinnen om te werken. Nu moet ik alleen nog het juiste gereedschap vinden om de Hyundai-connector te passen. Ik hoop dat dit helpt.

Ik heb dit hier volgens mij gepost, het was een paar duizend over de voertuigclassificatie. 48 ft gans tot einde 13ft hoog 10ft breed. Maar neem de tijd, heb geen haast, het kan gedaan worden. Of als je bang bent, doe het dan helemaal niet. View attachment 8381
Ik weet dat dit een oude post is, maar ik ben blij dat je hem hebt geplaatst. Ik heb een O'Day 25 die ik (heel) af en toe trek met ons "normale" voertuig. Voor de laatste 4 voertuigen (inclusief de '24 SC Limited die ik net heb gekocht), heb ik er altijd voor gezorgd dat ik iets kreeg dat 5.000 lbs kon trekken. De O'Day (4.007 lbs) met de trailer (1000 lbs) gaat net iets over dat, maar we hebben de boot van Alaska naar Texas gesleept in een Ford Ranger toen we hem voor het eerst kochten, en hadden geen problemen. We deden het rustig aan en langzaam (max. 60 op de snelweg) en installeerden oploopremmen voordat we aan de reis begonnen. De reis was vrij eenvoudig, in het begin een beetje eng, maar toen we er eenmaal aan gewend waren, ging het goed. We hadden zelfs een schrik waar een eland voor de rig rende en we een noodstop moesten maken. Geen zwabberen of duwen van de kleine truck.

We hebben net de trekhaak binnen en zullen ons melden als we hem daadwerkelijk hebben gesleept.

Image

Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe Casita-caravan (2.600 lbs.) getrokken met mijn 2023 SEL FWD (zonder turbo). Ik heb hem ongeveer 80 mijl (snelweg en stad) gesleept, met een Andersen gewichtsverdelingskoppeling. Ik merkte de aanhanger nauwelijks. Ik heb de MPG niet bijgehouden.
  • Trekhaak: Klasse III, Curt 13486, GTW = 5.000 lbs., TW = 750 lbs.
  • 7-pins kabelboom: Curt 56466
  • Montagebeugel kabelboom: Curt 58520
  • Montagebeugel kabelboom: Curt 57204
  • Mobiele remcontroller: Curt 51180

Nieuweling hier. Ik heb net de '24 Night edition gekregen. Ik bezit een 21' caravan, dubbele as, die droog 4200 weegt en vrij hoog is. Ik weet niet zeker hoe goed (of überhaupt) de Cruz dit zal trekken. Houd er rekening mee dat ik in Michigan woon en dat de meeste wegen vlak of slechts licht heuvelachtig zijn. Ik heb de Curt trekhaak gekocht met een zevenpolige connector en een remcontroller.

Nieuweling hier. Ik heb net de '24 Night edition gekregen. Ik bezit een 21' caravan, dubbele as, die 4200 droog weegt en vrij hoog is. Ik weet niet zeker hoe goed (of überhaupt) de Cruz dit zal trekken. Houd er rekening mee dat ik in Michigan woon en dat de meeste wegen vlak of slechts licht heuvelachtig zijn. Ik heb de Curt trekhaak gekocht met een zevenpolige connector en een remcontroller.
Als je niet aan het trollen bent, dan hoop ik dat je je realiseert dat je caravan bijna de maximale trekgewichtcapaciteit van de SC heeft... zonder hem te beladen of passagiers te tellen. Je zult in de buurt of over het maximum zitten na het laden. :oops:

Ik weet dat heel wat autofabrikanten de maximale trekgewicht conservatief inschatten.
Alle OEM's zouden de J2807-test moeten gebruiken: https://www.motortrend.com/how-to/1502-sae-j2807-tow-tests-the-standard/

De SC is geclassificeerd om tot 5.000 lbs te trekken... dus het kan het, maar hoe "goed" is subjectief en hangt af van je verwachtingen. Persoonlijk ben ik altijd ruim ONDER de limiet gebleven. Ik heb dezelfde 2.500 lbs met 3 verschillende voertuigen gesleept en de SC deed het beste werk. Aangezien SC echter de meeste pk's (zowel pk als koppel) heeft van alle voertuigen die ik heb gebruikt, is het logisch dat hij de taak zo goed zou uitvoeren.

Helemaal niet aan het trollen... ik vraag me gewoon af wat anderen hebben meegemaakt. Ik weet dat een flink aantal autofabrikanten de maximale trekgewicht conservatief inschatten.
Begrepen.. Ik weet zeker dat er wat speling zit op het maximum. Ik zou een proefrit maken zonder lading, gewoon lokaal in de stad om een gevoel te krijgen van hoe ze trekt. Omdat je dicht bij het maximum zit, is het balanceren van de lading cruciaal. Omdat de aanhanger dubbele assen heeft, probeer je de kogeldruk zo laag mogelijk te houden. Dat verschuift zoveel mogelijk gewicht naar de assen.. dat zou je in staat moeten stellen om zonder problemen te trekken. Zoals je al aangaf, heb je zeker een aanhangerrem nodig. Ik vind de SC-remmen oké, maar wat zacht bij het trekken van 2900 lbs. Dus bij 5k heeft ze hulp nodig bij het stoppen. Ik moet het gaspedaal lichtjes indrukken omdat de SC haar momentum een heel eind meedraagt. Veel succes en laat iedereen weten hoe het gaat.

Ik heb een 2025 Santa Cruz SEL en mijn vrouw heeft een '21 Palisade. We lopen tegen hetzelfde probleem aan met beide voertuigen als we op zoek zijn naar een kleine tot middelgrote boot. Een boot van 2200# valt boven de limiet van 1650# zonder aanhangerrem. Deze boten zijn echter meestal te klein om met aanhangerremmen te worden geleverd, waardoor we de volledige capaciteit niet kunnen benutten.

Enige inzichten van meer ervaren eigenaren?

Ik heb een 2025 Santa Cruz SEL en mijn vrouw heeft een '21 Palisade. We lopen tegen hetzelfde probleem aan met beide voertuigen als we op zoek zijn naar een kleine tot middelgrote boot. Een boot van 2200# valt boven de limiet van 1650# zonder aanhangerrem. Deze boten zijn echter te klein om doorgaans met aanhangerremmen te worden geleverd, wat ons ervan weerhoudt de volledige capaciteit te benutten.

Enige inzichten van meer ervaren eigenaren?
Ik zou me er geen zorgen over maken. Die getallen zijn conservatief.

Ik zou me er geen zorgen over maken. Die cijfers zijn conservatief.
Niet dat de SC het niet aankan, maar er zijn staatswetten die de gewichtslimieten vaststellen voor het niet hebben van aanhangerremmen. Sommige zijn zo laag als 2000# en aangezien de SC geen enorme remmen heeft, is het geen slecht idee om aanhangerremmen te hebben.

Als de aanhanger geen remmen heeft, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Het is me opgevallen dat het vrij gebruikelijk is om GEEN remmen te hebben op boottrailers met één as die in aanraking komen met zout water.

Is het legaal? Hangt af van de staat.
Is het veilig? Hangt af van waar je rijdt, in de bergen zou ik remmen willen, maar in vlakke gebieden misschien niet.
Je kunt remmen toevoegen aan de aanhanger zonder al te veel kosten of moeite als je je zorgen maakt over een van de bovenstaande punten.

Ik zou niets door de bergen slepen zonder aanhangerremmen. Ik heb mijn remblokken in de Sierra Nevada laten roken zonder aanhanger. Deze "trucks" hebben personenwagenremmen. De dct biedt pas veel weerstand vanaf ongeveer +5k rpm, dus afremmen op de motor lijkt het systeem flink te belasten.

Ik denk dat ze een magic 8 ball of een van die piano spelende gerbils gebruiken om sleepwaarderingen te kiezen. Mijn 79 f350 is beoordeeld op 6500 lb. Een van mijn 2000 f250 is beoordeeld op 9k sleep. Dat is een Stirling 10 inch as. Groot frame. Handgeschakelde versnellingsbak. Toch is mijn nieuwe f150 beoordeeld op 11k lb. Dat is een automatische transmissie truck met een 8.8 as... hetzelfde als een ranger had. Vrachtwagen weegt 1500 lbs minder dan de 250. Niet meer vermogen.... kleinere remmen.

Als een voertuig veilig en betrouwbaar 5k kan slepen in West Virginia, dan denk ik niet dat een beetje meer op vlak terrein een probleem zou zijn.

dan is een lading van 10k lbs die correct achter een half tonner is geladen prima, terwijl een lading van 5k lb die veel te ver naar achteren is geladen, een ton vrachtwagen rond zal rukken en overal zal zwabberen.

Maar dan zou ik niet in de rechtbank willen staan en nalatigheid willen beargumenteren als je crashte met een lading die zwaarder is dan waar je voertuig voor is beoordeeld.

Ik denk dat ze een magische 8-ball of een van die piano spelende gerbils gebruiken om sleepclassificaties te kiezen.
Er is een standaard, maar het remgedeelte klinkt als een grap: https://www.motortrend.com/how-to/towing/1502-sae-j2807-tow-tests-the-standard/

Even voor de lol, mijn Dakota woog 100 lbs meer dan de SC, was geclassificeerd om 1.600 lbs meer te slepen, maar had kleinere remmen (voor en achter), dus zoek het uit.

Zowel de NA als de turbo SC hebben dezelfde remmen, maar zijn geclassificeerd om verschillende hoeveelheden te slepen, dus de limiet is blijkbaar NIET het remsysteem per Hyundai.

Nieuweling hier. Ik heb net de '24 Night edition gekregen. Ik bezit een 21' caravan, dubbele as, die 4200 droog weegt en vrij hoog is. Ik weet niet zeker hoe goed (of überhaupt) de Cruz dit zal trekken. Houd er rekening mee dat ik in Michigan woon en dat de meeste wegen vlak of slechts licht heuvelachtig zijn. Ik heb de Curt trekhaak gekocht met een zevenpolige connector en remcontroller.
Het is geen probleem. Hier is een link naar mijn review daarvan.

Ik heb mijn NuCamp T@B 400 van Las Vegas naar Seattle gesleept met mijn 24 SC Premium. De aanhanger weegt ongeveer 3.000 plus lading. Ik heb een Curtis trekhaak laten installeren met een draadloze remhulp. Ik stopte in Grants Pass OR en liet een bedrade remhulp installeren. De draadloze was gevaarlijk. Hij werkte niet altijd omdat de verbindingen losraakten. Na de verandering is alles in orde. Mijn brandstofverbruik van 30 mpg daalde van 28 mpg naar 15 mpg. met de aanhanger.

Ik heb mijn truck gekocht in de beginperiode van de SC. De dealer en U-Haul hebben geen remhulp geïnstalleerd of wilden dit niet doen, omdat 1) ze geen draden wilden doorknippen en de garantie wilden verliezen, 2) ze niet wisten welke remhulp zou werken, enz. Het kostte 1.000 mijl en zes aanhangerbedrijven om eindelijk iemand te vinden die wist wat hij deed.

De foto is alleen ter referentie! Ik ben NIET van plan dit met een Subaru Forester te trekken.

Ik ben op zoek naar jullie mening. Ik heb bijna alle berichten hier gelezen en er lijkt een consensus te zijn dat de Santa Cruz over het algemeen redelijk trekt, maar dat je er niet te veel van moet verwachten. Ik heb onlangs een 2024 XRT gekocht en heb een trekhaak en 7-pins stekker geïnstalleerd. Ik overweeg een Jayco 170BH te kopen. De indeling werkt geweldig voor ons voor de prijs, maar ik heb het gevoel dat hij een beetje groot is. Ik wil het niet overdrijven, want ik ben geen ervaren trekker, maar ik ben een zeer redelijke bestuurder en hoef niet harder te rijden dan 60 mph waar ik van plan ben te kamperen. Het drooggewicht is 3000 lb en het GVWR is 3750. We hebben tot nu toe uitsluitend in de auto gekampeerd, dus al onze spullen zijn klein en licht. We willen er geen heel huis van maken. Ik ben nerveus over hoeveel zeil dit ding achter me zal zijn. Hij is 17 voet lang en 8 voet breed. Het dak zit ongeveer 9 voet van de grond. De dissel steekt nog eens 4 voet uit, dus in totaal 21 voet breed. Ik heb een remcontroller en de trailer heeft trailerremmen. Was niet van plan WD te gebruiken op basis van opmerkingen over unibody-ontwerp en automatische nivelleringsschokdempers. Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Redelijk?

Attachments

1,061 - 1,080 of 1,085 Posts