Hyundai Santa Cruz Forum banner
601 - 620 of 1,085 Posts
EINDELIJK! Ik heb de Kia 7-pins kabelboom en de REDARC Tow Pro Elite remcontroller geïnstalleerd! Ik heb nog niets om te slepen, maar ik heb een 7-pins tester en voordat de remcontroller werd geïnstalleerd, werkte alles behalve het remsignaal; nu werkt alles, inclusief het remsignaal. Het duurde veel te lang en ik heb onderweg veel geleerd:

1. Betaal niet voor toegang tot hyundaitechinfo.com als u op zoek bent naar bedradingsschema's/details over de aanhangeraansluiting/remcontroller. Ze zijn onjuist en tonen alleen de info voor de niet-turboversie (Hyundai heeft mijn abonnementskosten echter wel terugbetaald).
2. De Kia 7-pins kit is plug-and-play op de 12-pins aanhangerkabelboom onder de achterkant van de truck aan de bestuurderskant
3. De Turbo SC's hebben 2 extra aanhangergerelateerde zekeringen en een 4-pins connector onder het dashboard (achter het zekeringpaneel) voor het vast bedraden van een aanhangerremcontroller
4. Wees gewaarschuwd, als je voor een remcontroller gaat met een doos die je ergens onder het dashboard moet opbergen (dwz de REDARC-exemplaren), zijn er niet echt goede plekken om hem te monteren/vast te zetten. Zoiets als een Prodigy-remcontroller die aan de buitenkant van de zekeringkastdeksel is gemonteerd, zou veel gemakkelijker te installeren zijn
4. Rommel echt, echt niet met het paneel/de sierlijst direct onder het paneel met de start/stop-knop. Het lijkt erop dat het maar een klein stukje is, maar het loopt eigenlijk helemaal onder het middenscherm/mediasysteem en rond het dashboardkastje en als je het zou moeten vervangen, zou je de middenconsole en bijna alle dashboardpanelen (en het dashboardkastje) eruit moeten halen.

Nu wat foto's!

- De Kia 7-pins kit werd geleverd met een adapter voor de 4-pins onder het dashboard naar niet-geïsoleerde draden. De redarc remcontroller werd geleverd met een adapter van de controller naar niet-geïsoleerde draden. De kleurcodering tussen hen kwam overeen, dus ik heb gewoon wat buttkconnectors gebruikt en ze bedekt met isolatietape.

View attachment 3510 View attachment 3511

- De bekabeling aangesloten op de 4-pins achter het zekeringpaneel en toen een plek moeten vinden voor de controllermodule om te zitten. Belangrijk is dat deze vast moet staan en niet mag bewegen. Uiteindelijk heb ik hem met gorilla tape aan het AC-kanaal onder de middenconsole geplakt en wat klittenbandriemen toegevoegd (toegevoegd na foto's) om er zeker van te zijn dat hij niet beweegt:

View attachment 3513 View attachment 3514

- De knop voor de controller rechts van het stuur gemonteerd. Het paneel waarin dit zich bevindt, is degene die je echt niet wilt verwijderen of vervangen. Had uren kunnen besparen als ik de knop ergens anders had geplaatst:

View attachment 3516
Hoeveel plugverbindingen heeft de witte plug?

Conclusie:
We hebben besloten om de SC te houden (mijn vrouw wilde hem als haar dagelijkse auto), maar we zullen hem niet langer gebruiken als trekvoertuig voor onze camper.
We hebben de SUV van mijn vrouw ingeruild en een RAM 1500 gekregen. Dat geeft ons de gemoedsrust die we nodig hebben als we onderweg zijn, op weg naar onze reisbestemmingen. Ik ben nog steeds dol op de SC, alleen niet om te slepen. Zoals mijn vader vroeger tegen me zei toen hij me de kneepjes van zijn vak leerde: Gebruik altijd het juiste gereedschap voor de klus!

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring. Ik weet niet zeker of het anders had kunnen zijn met veel minder gewichten.
Mijn advies: Doe je onderzoek, praat met experts, krijg echte gewichten, "vertrouw op je gevoel" en geef de veiligheid van je gezin prioriteit.
Bedankt voor je eerlijke mening.

Het slechte:
a. Hoewel ik de WDH met een professional heb afgesteld, voelde ik altijd wat schokken bij lage snelheden. Onder de 40/50 mph. Daarna was de rit redelijk oké.
b. De onzekerheid van het gebruik van een Unibody-voertuig met een WDH, terwijl andere fabrikanten (zoals Subaru en VW) ertegen waren en Hyundai stil bleef. Ik weet niet zeker of dit mogelijk een gevaar zou kunnen zijn.
c. Ik bleef onder de maximale gewichtslimieten. Maar het gebrek aan ruimte om iets anders toe te voegen, frustreerde me echt!
d. Ik ben verbaasd over hoe goed de brandstofbesparing voor velen is! Niet mijn geval. Ik weet niet zeker hoe jullie de MPG berekenen, maar als je korte trips maakt en naar de schatting van de boordcomputer kijkt, dan kun je er flink naast zitten. Ik heb ongeveer 1.000 mijl met de TT gereden en het gemiddelde was ALTIJD 9-10 mpg.
e. Mijn TT kwam met wat ze "het Adventure-pakket" noemen, een offroad-upgrade met all-terrain banden en een 2" lift. Deze "leuke" functie bracht me in de problemen, omdat ik op zoek was naar schachten voor mijn WDH die een stijging van 9" zouden hebben. De trekhaak van de SC is zeer laag gemonteerd in vergelijking met andere trucks, terwijl de kogelkoppeling op de aanhanger zeer hoog was.
Heb je ooit gesleept zonder de wdh? Het lijkt erop dat het elimineren ervan veel van je zorgen zou wegnemen.
a. Gebruik geen wdh
b. Gebruik geen wdh
c. Geldige beperking van de SC
d. Ik zou verbaasd zijn als de Ram aanzienlijk betere mpg zou halen. Het is een realiteit van slepen. Het grotere nadeel voor de SC is de relatief kleine brandstoftank.
e. Gebruik geen wdh

Heeft u ooit gesleept zonder de wdh? Het lijkt erop dat het elimineren ervan veel van uw zorgen zou wegnemen.

a. Gebruik geen wdh
b. Gebruik geen wdh
c. Geldige beperking van de SC
d. Ik zou verbaasd zijn als de Ram aanzienlijk betere mpg haalt. Het is een realiteit van slepen. Het grotere nadeel voor de SC is de relatief kleine brandstoftank.
e. Gebruik geen wdh
Hoi @Skitals.
Na mijn eerste reis ben ik gestopt met slepen met de SC. Zoals ik in mijn bericht al zei, heb ik geprobeerd de WDH te verwijderen, maar ik moest een geschikte kogelkoppeling vinden met de juiste stijging (9"). Ik ging naar verschillende winkels en zocht op talloze plaatsen online, besteedde talloze uren en kon alleen verstelbare mounts, aluminium mounts of mounts tot 3500 lbs vinden (ik ga geen rating kiezen die lager is dan de GVWR van mijn camper). Geen van hen is compatibel met Reese- of Curt-anti-slingerstangen. (Ik moest een lipje in de buurt van de kogelkoppeling kunnen lassen).
Het was inderdaad erg frustrerend.
Ik erken dat mijn camper vrij hoog van de vloer staat, maar ik heb er veel gezien die nog meer "offroad" zijn. Het is nooit in me opgekomen dat ik in een segment van de markt terecht zou komen waar er beperkte of niet-bestaande leveringen zijn. Had ik geprobeerd een aangepaste mount te maken en deze te laten certificeren? Ja, maar het zou een lange, dure en vervelende taak zijn geweest. En alleen om het te proberen?
En nee, ik zou niet gaan slepen zonder antislingerstangen (het enige dat Hyundai aanbeveelt in de handleiding), aangezien ik veel verhalen heb gehoord over oncontroleerbare aanhangers op de weg en ik heb niet het gevoel dat ik moet gokken op de veiligheid van mijn gezin.
Ik weet dat je misschien het gevoel hebt dat het veranderen van het sleepvoertuig een radicale zet is (dat is het), maar het was een alternatief dat niet ver buiten mijn bereik lag.
Met betrekking tot het brandstofverbruik zal ik je op de hoogte stellen na mijn eerste reis. Maar zelfs als ik alleen maar vergelijkbare cijfers kan halen als de SC, is de brandstoftank van de RAM 33 gallons...

Samenvattend, en gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring:
  • Ik ben gestopt met slepen met de SC omdat ik geen goede setup kon vinden.
  • Gebruik een WDH op eigen risico.
  • Sleep zonder anti-slingerstangen op eigen risico.
  • Ik zou me niet op mijn gemak voelen om iets zwaarder dan 2500 lbs te slepen voor meer dan 250 mijl.
  • Omdat de trekhaak op de SC erg laag is gemonteerd, moet u het hoogteverschil controleren. Ik geloof dat alles boven de 8" ingewikkeld zal zijn om te krijgen.
  • Houd er rekening mee dat u slechts tot 170 mijl kunt slepen met een brandstoftank.

Hoi @Skitals.
Na mijn eerste reis stopte ik met slepen met de SC. Zoals ik in mijn bericht al zei, heb ik geprobeerd de WDH te verwijderen, maar ik moest een geschikte kogelkopbevestiging vinden met de juiste stijging (9"). Ik ging naar verschillende winkels en zocht op talloze plaatsen online, besteedde talloze uren en kon alleen verstelbare bevestigingen, aluminium bevestigingen of bevestigingen tot 3500 lbs vinden (ik ga geen rating kiezen die lager is dan de GVWR van mijn camper). Geen van hen was compatibel met Reese- of Curt-anti-slingerstangen. (Ik moest een lipje in de buurt van de kogelkopbevestiging kunnen lassen). Het was inderdaad erg frustrerend.
Ik erken dat mijn camper vrij hoog van de vloer staat, maar ik heb er veel gezien die nog meer "offroad" zijn. Het is nooit in me opgekomen dat ik in een marktsegment zou zitten waar er beperkte of niet-bestaande voorraden zijn. Had ik geprobeerd een aangepaste bevestiging te maken en deze te laten certificeren? Ja, maar het zou een lange, dure en vervelende taak zijn geweest. En alleen maar om het te proberen?
En nee, ik zou niet slepen zonder antislingerstangen (het enige dat Hyundai aanbeveelt in de handleiding), aangezien ik veel verhalen heb gehoord over oncontroleerbare aanhangers op de weg en ik wil niet gokken op de veiligheid van mijn gezin.
Ik weet dat je misschien het gevoel hebt dat het veranderen van het tre voertuig een radicale stap is (dat is het), maar het was een alternatief dat niet ver buiten mijn bereik lag.
Met betrekking tot het brandstofverbruik zal ik je laten weten na mijn eerste reis. Maar zelfs als ik alleen maar vergelijkbare cijfers kan halen als de SC, is de brandstoftank van de RAM 33 gallons...

Samenvattend, en gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring:
  • Ik stopte met slepen met de SC omdat ik geen goede opstelling kon vinden.
  • Gebruik een WDH op eigen risico.
  • Sleep zonder antislingerstangen op eigen risico.
  • Ik zou me niet op mijn gemak voelen om iets te slepen dat zwaarder is dan 2500 lbs voor meer dan 250 mijl.
  • Omdat de trekhaak op de SC erg laag is gemonteerd, moet je het hoogteverschil controleren. Ik geloof dat alles boven de 8" ingewikkeld zal zijn om te krijgen.
  • Houd er rekening mee dat je maar tot 170 mijl kunt slepen met een gastank.
Niet goedkoop, maar hier is een 10" stijging met sway control upgrade. Dit is de sway control kogelkopbevestiging die je krijgt met de $75 upgrade. Het is extreme overkill, geschikt voor 12k pond en moet rekening houden met een extra 50 lbs op de trekhaak.

Ik begrijp wat je bedoelt over sway control als een beperkende factor wat betreft de selectie van de trekhaak.

Ik waardeer het inzicht en het delen van je ervaring!

Niet goedkoop, maar hier is een 10" stijging met sway control upgrade. Dit is de sway control kogelmontage die je krijgt met de $75 upgrade. Het is extreme overkill, geclassificeerd voor 12k pond en je moet rekening houden met 50lbs extra op de trekhaak.

Ik begrijp wat je bedoelt over sway control als een beperkende factor wat betreft de selectie van de trekhaak.

Ik waardeer de inzichten en het delen van je ervaring!
Bedankt @Skitals!
Die had ik zeker niet gezien. Het lijkt van hoge kwaliteit en veelzijdig te zijn. Het zou een oplossing kunnen zijn voor de extreem lage trekhaak van de Santa Cruz. Niet goedkoop (ongeveer $720), maar het zal een goed apparaat zijn om te proberen. Ik kon het gewicht van dit systeem niet vinden, maar het zou zwaar kunnen zijn. Hopelijk minder dan de 110 lbs van de WDH die we proberen te vervangen. Goede vondst @Skitals! Het is geen gemakkelijke taak om kogelmontages te vinden met zoveel stijging.

Dank u @Skitals !
Die had ik zeker niet gezien. Het lijkt van hoge kwaliteit en veelzijdig. Het zou een oplossing kunnen zijn voor de extreem lage trekhaak van de Santa Cruz. Niet goedkoop (ongeveer $720), maar het zal een goed apparaat zijn om te proberen. Ik kon het gewicht van dit systeem niet vinden, maar het zou zwaar kunnen zijn. Hopelijk minder dan de 110 lbs van de WDH die we proberen te vervangen. Goede vondst @Skitals! Het is geen gemakkelijke taak om kogelkoppelingen met zoveel stijging te vinden.
Waar haal je $720 vandaan? De $474 is een combinatie inclusief de kogelkoppeling met slingeringcontrole. Er staat 46 lbs, dat kan alleen voor de schacht of schacht + standaard kogelkoppeling zijn.

Hé daar. Ik heb dezelfde problemen gehad als jij.

Ik stond erop een bedrade remregelaar te hebben. Het model dat ik kocht: Reese Towpower, werd niet geleverd met een mannelijke adapter die de remregelaar zou "verbinden" met de pigtail die in de Kia 7-pins kabelboom is meegeleverd.

Twee dingen die ik zou doen als ik jou was:
  1. Bedek de open uiteinden van de Kia pigtail met elektriciteitstape voordat je hem achter de zekeringkast aansluit. Ik maakte de fout dat niet te doen en blies een 30 ampère zekering op die een speciale bestelling was, die ik van Hyundai moest kopen.
  2. Ik ben er vrij zeker van dat TK78VR niet is wat je nodig hebt. Ik zou je remregelaar naar Uhaul brengen en hen je opstelling laten zien. De man bij mijn lokale Uhaul was super behulpzaam en had een schoenendoos vol met het product dat je hieronder ziet. Er stond geen label of onderdeelnummer op. Ik was op dat moment zo gefrustreerd dat ik niet eens de kans kreeg om hem te vragen hoe dit onderdeel heette. Ik moest gewoon wat butt connectors halen en de kleuren matchen. Werkte perfect.
Heb je je connector vast bedraad op de Santa Cruz-stekker achter de zekeringkast? De stekker achter de zekeringkast heeft een 6-pins connector met vier draden. Voor mij zien ze eruit als blauw, groen, geel en bruin of zwart. Ik zie online dat Reese Towpower nogal wat verschillende plugconnectors heeft. Weet je of een van hen werkt met de Santa Cruz 6-pins?

Heb je je connector rechtstreeks aangesloten op de Santa Cruz-stekker achter de zekeringkast? De stekker achter de zekeringkast heeft een 6-pins connector met vier draden. Voor mij zien ze eruit als blauw, groen, geel en bruin of zwart. Ik zie online dat Reese Towpower nogal wat verschillende connectoren heeft. Weet je of een van deze werkt met de 6-pins Santa Cruz?
Plug and play met deze kabelboom. Reese gebruikt dezelfde 4-pins connector als Tekonsha en Draw-Tite.

Oeps. Misschien heb ik te vroeg gesproken. Je referentiestekker ziet eruit als een 4-pins. De Santa Cruz-stekker achter de zekeringkast die ik heb gevonden, is wit en een 6-pins stekker, maar met slechts vier pinnen gebruikt. Ik ben denk ik nog steeds in de war.
Die 6-pins is de verkeerde stekker. Er is een aparte, 4-pins stekker achter de zekeringkast (hij zit er echt). Een paar mensen hebben er foto's van gepost in eerdere berichten.

Waar haal je $720 vandaan? De $474 is een combinatie inclusief de kogelkopbevestiging voor de stabiliteitscontrole. Er staat 46 lbs, dat kan alleen voor de schacht of schacht + standaard kogelkopbevestiging zijn.
Ik dacht dat de $474 alleen voor de verstelbare bevestiging plus de trekhaakkogel was. Dan $75 voor de kleine kogelbevestiging voor de stabilisatorstang en dan is de stabilisatorstang zelf ongeveer $170 meer. Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen.

Ik heb net de nieuwe trekhaak en kabelboom geïnstalleerd. (OEM Hyundai & KIA, respectievelijk) De regel moet zijn om OEM en aftermarket NIET te mengen, omdat de OEM een 7-pins beugel met een hoek van 45 graden wil, en de aftermarket denkt dat 90 graden correct is.
Hoe dan ook, het installeren van de OEM-spullen was vrij eenvoudig voor mij. Het is niet nodig om de auto op te krikken, er is genoeg ruimte om de uitlaat te laten zakken en de trekhaak te plaatsen. Het is een klus voor één persoon, gewoon op je rug liggen met de trekhaak op je borst om hem op zijn plaats te houden.
Image

En een grotere weergave...
Image

Nu hoeven we alleen nog maar een paar kilometer op de teller te zetten om het inrijden te voltooien. En natuurlijk beslissen welke controller we in het dashboard plaatsen. De 7-pins kabelboom van KIA wordt geleverd met de bijpassende connector-pigtail, zodat ik elke fatsoenlijke controller op het dashboard kan plaatsen.
Image

En ik neig naar de Tekonsha....
Image

Ik verwacht dat het moeilijker zal zijn om te installeren dan de trekhaak, maar vooral omdat ik een hekel heb aan werken onder het dashboard. Er is te veel acrobatiek vereist.

Dit maakt me ook zorgen. Mijn huidige Dakota heeft een trekgewicht van 240 mijl (met een tank van 24 gallon). Als de SC slechts 10 MPG haalt, is dat een bereik van slechts 160 mijl en een probleem, aangezien mijn normale reis 200 mijl is. Ik heb de over/under voor het trekken van mijn kleine boot (16' = ca. 2.500#) op 15 MPG. Alles daaronder zal een grote teleurstelling zijn... alles daarboven en ik zal de happy dance doen.
Wees voorbereid om teleurgesteld te zijn over het SC-trekgewicht. Dat gezegd hebbende, het is goed als je blaas zo klein is als de benzinetank. Veel gerechtvaardigde pitstops.

Wees voorbereid om teleurgesteld te zijn over het sleepbereik van de SC. Dat gezegd hebbende, het is goed als je blaas zo klein is als de benzinetank. Veel gerechtvaardigde pitstops.
De MPG-cijfers die we hier op deze thread zien, worden elk bepaald door het frontale oppervlak van de aanhanger en de sleepsnelheid. Ik wed dat je kleine boot je lang niet zo veel zal slepen als mijn caravan. (8' breed en 8" hoog) Als je met dezelfde snelheid als ik (60) sleept, zullen je pitstops veel minder frequent zijn.

601 - 620 of 1,085 Posts